Geschiedenis

Geschiedenis

RENESSE – Delta Warenhuis is de grootste werkgever in de detailhandel van Renesse. Maar ook is het een bekende slechtweervoorziening voor toeristen. De 1500 inwoners van Renesse kennen het bedrijf voorheen Hoogerhuis vooral om zijn assortiment dat 30.000 verschillende artikelen omvat. Delta Warenhuis heeft twaalf speciaalzaken onder 1 dak.
Voor de oorlog fietste Lieven C. Hoogerhuis over Schouwen-Duiveland met een koffertje, dat was gevuld met snaren voor gitaren en mandolinen. Omdat er vraag naar was, ruimde hij in dat koffertje steeds meer plaats in voor bladmuziek. Eenmaal vertrouwd geraakt met papierwaren, probeerde Hoogerhuis het in 1940 met een winkeltje in schrijfwaren en tijdschriften. Dat zaakje bracht in het begin niet veel op; de heer Hoogerhuis bracht zijn inkomen op peil door de PZC te bezorgen. Tijdschriften en boeken vormen slechts een van de twaalf branches waarin Hoogerhuis zich beweegt.

Achter de vele tientallen meters brede gevel zijn – in zijn grote ruimte – ook de overige afdelingen ondergebracht: luxe artikelen, huishoudartikelen, kampeerbenodigdheden, hengelsport, sportafdeling, verlichting, parfumerie, speelgoed, tuinmeubelen, schoenen en doe-het-zelf. Zonder de enorme toename van het toerisme zou zijn bedrijf nooit zo zijn gegroeid. Toen de eerste toeristen zich aandienden – begin jaren vijftig – breidde Hoogerhuis zijn assortimentje uit met ansichtkaarten en souvenirs. De ramp van 1953 maakte Schouwen-Duiveland tot wereldnieuws. Velen wilden nadien dat gebied leren kennen.

De aanleg van de Zeelandbrug en de dammen in het Deltagebied hadden een gigantische toeristenstroom naar de Schouwse kust tot gevolg. Delta Warenhuis heeft het inspelen op de vraag van die toeristen altijd uiterst belangrijk gevonden. (“Wat zij vroegen, kochten wij in”) Omdat al die artikelen overzichtelijk moeten worden gepresenteerd, ontkwam het bedrijf niet aan uitbreidingen. In de achterliggende jaren is het bedrijf vijf keer vergroot. De totale winkeloppervlakte bedraagt nu 2500 m2.

Delta Warenhuis is een warenhuis. Vooral bij slecht weer merken ze wat zo’n zaak kan betekenen. Dan zijn er soms wel honderden gasten tegelijk binnen. De vraag volgen, beurzen bezoeken, de zaak actueel houden en regelmatig in een nieuw jasje steken vindt Delta Warenhuis zeer belangrijk. Want alleen op die manier krijg je zowel het vertrouwen van het publiek, als van de grote fabrikanten.

Een zaak met zo’n groot assortiment; dat vind je toch nergens anders in een dorp met zo weinig inwoners..?